Blog

Környezetbarát csomagolás – de hol tartunk 2022-ben?

2022.10.19 14:56
sheavaj.hu
sheavaj.hu
Környezetbarát csomagolás – de hol tartunk 2022-ben?

A környezetvédelem ügye a legfontosabb, gyakorlatilag világszintű üggyé vált a XXI. századra. Nem kérdés, hogy ebben a témában nincs pardon, és szűkülnek a halogatási lehetőségek: ha úgy tetszik, a huszonnegyedik órába kerültünk, ami a Föld létét illeti. Ennek a nagy lélegzetvételű (és szó szerint az) ügynek egy apróbb részlete – de koránt sem elhanyagolható részlet – a csomagolással kapcsolatos berögződéseinken való változtatás, azaz a környezetbarát csomagolásra való áttérés.

Hogyan csomagoltunk a múlt században?

A huszadik század mindenképpen a műanyag mennybemenetelének korszaka volt. Persze koránt sem ugyanolyan mértékben volt jellemző ez az egész századra, de mondhatjuk, hogy a ’60-as évektől tényleg tömegtermelés és tömeges felhasználás volt a jellemző. Gondoljunk csak a retro tárgyakra (amik egyébként most megint divatba kezdenek jönni, fura módon): az edények, a szoba dísztárgyai, a virágkaspók, a vázák, de még a bevásárló táskák is műanyag lázban készültek. Az ízlésről persze lehet vitatkozni, de az kétségtelen, hogy ezek a tárgyak könnyen és olcsón voltak előállíthatók – és eladhatók is.

Nyilvánvaló, hogy a csomagolásban is megjelent a műanyag, mégpedig azóta is jelen lévő két alaptermékkel: a műanyag zacskóval (különböző méretekben) és a „reklám szatyor”-nak hívott színes reklámokkal telenyomott és közkedvelt termékkel. Hiába, a marketing csak marketing volt már a nyolcvanas években is.

Ezzel a kétféle termékkel gyakorlatilag ugyanaz a probléma: a műanyag nagy terhelést jelent a környezetnek, nagyon lassan bomlik le, súlyosan ártalmas. Minél több van belőle, annál nagyobb gondot jelent, hiszen valamit tenni kellene vele – de nem nagyon lehet mit. Gondoljunk csak bele: egy műanyag zacskó lebomlási ideje több száz év a természetben! És akkor ez még csak egy zacskó volt. Hány zacskót használunk/használtunk el vajon eddig a bevásárlások alkalmával? És azokkal azóta mi lett? Hát, a rossz hír az, hogy várhatóan semmi: éppen úgy a környezetünkben van, mint húsz éve, és esélyes, hogy még dédunokáink környezetét is szennyezni fogja. Elég rémisztő még belegondolni is. Tegyünk hát ez ellen valamit, de oszlassunk is el egy tévhitet: nem lehet azonnal megváltani a világot ebben a témában sem. Kis lépésekkel azonban, apró napi változtatásokkal hozzátehetünk környezetünk védelméhez. Hogy legyen mit unokáinkra hagyni.

Mitől környezetbarát egy csomagolás?

Nevezik zöld csomagolásnak, de úgy is olvashatunk róla, hogy öko csomagolás. A környezetbarát csomagolás arról ismerhető meg, hogy környezetbarát módon állítják elő magát a csomagolóanyagot, amely biológiai úton könnyen lebomlik és újrahasznosítható. A cél nyilvánvalóan a környezeti terhelés csökkentése, mégpedig az olyan anyagok használatának csökkentésével vagy akár kizárásával, melyek károsak a környezetre.

A környezetbarát csomagolás lehet vagy legyen benne/használj hozzá:

  • papírból készült doboz

Ezt nem is kell nagyon megmagyarázni, a papír az egyik legjobb választás, ha környezettudatos akarsz lenni. Mi is használjuk a csomagolásainkhoz természetesen (sőt, karácsonyra még egyedibbé tesszük, már biztosan kíváncsi vagy). A papír magától lebomlik, ráadásul újrahasznosítható. Ne feledkezz meg ezekről, ha csomagolni akarsz valamit!

  • térkitöltő anyag – környezettudatos módon

Ha nagyobb a doboz, mint a termék – és ez utóbbi még sérülékeny is – térkitöltő anyagot alkalmazunk. Természetesen ebből is létezik környezetbarát fajta: ez a fagyapot, de ilyen anyag még a kukoricakeményítőből készült natúr térkitöltő. Ez utóbbi ráadásul vízben lebomlik, tehát még csak szemét sem keletkezik, ha ilyet használsz. Újabb pipa a környezettudatosság mellett.

  • textil

Ez a másik kiváló választás, ha környezettudatos csomagolásról van szó, minden olyan termék esetében magától értetődő lehetőség, amely zsákban, zacskóban szállítható. Ott van például a napi bevásárlás, és a manapság már elterjedőben lévő újra használható zöldséges/gyümölcsös textil bevásárló zsákok minden nagyobb szupermarketben (de beszerezhetjük interneten is). Ez a trend kifejezetten üdvözlendő. Nálunk is találtok ilyen terméket: táskaszettjeinket (például ezt), melyek használhatók uzsonnástáskának, neszesszernek is. Ugyanolyan egyedi tervezésű textiltermékek ezek a táskák, mint a másik termék, mellyel a napi arctisztítással termelt hulladékot lehet kinullázni. Mindkét termék a minőség, a környezetvédelem és a fenntarthatóság jegyében készült. Sőt, továbbmegyünk. Akár márkaépítő eszköz is lehet a textilzsák, ha igényesen megtervezi a cég, és ebbe csomagol. Erre is vannak jó példák, reméljük nemsokára mi is mutathatunk majd ilyet.

  • zero waste – a minimál megoldás „legminimálabbja”

Ez a megoldás a csomagolás nélküli megoldást jelenti, vagyis az olyan boltokat – a dolog lényegéből fakadóan ezek fizikai boltok – ahova te beviszed a környezetbarát csomagolóanyagból készült kis szatyrodat, táskádat, edényedet. Itt aztán megtöltik azzal, amit vásárolsz. Nincs hulladék, nincs környezetszennyezés – a megoldás valóban maximálisan megfelel a fenntarthatóságnak. Amint azonban említettem, ez webshop esetében még erősen kivitelezhetetlennek tűnik, hiszen valamiben el kell küldeni neked a terméket, amit rendelsz. Kevéssé tűnik működőképesnek, hogy te mondjuk elküldöd nekünk a folyékony szappan adagolódat, mi megtöltjük és visszaküldjük futárral. Azt azonban ne feledjük el, hogy annak idején sok újítás tűnt merésznek, szóval ki tudja milyen megoldást hoz a jövő.

De hogyan érjük el az optimális állapotot, ha csomagolásról van szó?

A környezetbarát csomagolás tehát olyan elvárás, amely már alapként értelmezhető a huszonegyedik században. Az azonban, hogy az egyes cégek, márkák hogyan és milyen ütemben térnek át erre, meglehetősen különböző tendenciát mutat. Az Akoma elkötelezett a környezetvédelem mellett, így termékeinek csomagolását folyamatosan fejleszti és vizsgálja annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb környezeti ártalommal járó csomagoló anyagok kerüljenek ki a vásárlókhoz.

Ebben mi is maximálisan partnerei vagyunk az általunk képviselt, rendkívül magas standard-et képviselő cégnek. Hisszük azt, hogy prémium bőrápoló és kozmetikai termékeink fair trade előállítása mellett a másik legfontosabb érték, hogy környezetünk védelmére is maximális figyelmet fordítsunk.