A környezetvédelem ügye a legfontosabb, gyakorlatilag világszintű üggyé vált a XXI. századra. Nem kérdés, hogy ebben a témában nincs pardon, és szűkülnek a halogatási lehetőségek: ha úgy tetszik, a huszonnegyedik órába kerültünk, ami a Föld létét illeti. Ennek a nagy lélegzetvételű (és szó szerint az) ügynek egy apróbb részlete – de koránt sem elhanyagolható részlet – a csomagolással kapcsolatos berögződéseinken való változtatás, azaz a környezetbarát csomagolásra való áttérés.
Hogyan csomagoltunk a múlt században?
A huszadik század mindenképpen a műanyag mennybemenetelének korszaka volt. Persze koránt sem ugyanolyan mértékben volt jellemző ez az egész századra, de mondhatjuk, hogy a ’60-as évektől tényleg tömegtermelés és tömeges felhasználás volt a jellemző. Gondoljunk csak a retro tárgyakra (amik egyébként most megint divatba kezdenek jönni, fura módon): az edények, a szoba dísztárgyai, a virágkaspók, a vázák, de még a bevásárló táskák is műanyag lázban készültek. Az ízlésről persze lehet vitatkozni, de az kétségtelen, hogy ezek a tárgyak könnyen és olcsón voltak előállíthatók – és eladhatók is.
Nyilvánvaló, hogy a csomagolásban is megjelent a műanyag, mégpedig azóta is jelen lévő két alaptermékkel: a műanyag zacskóval (különböző méretekben) és a „reklám szatyor”-nak hívott színes reklámokkal telenyomott és közkedvelt termékkel. Hiába, a marketing csak marketing volt már a nyolcvanas években is.
Ezzel a kétféle termékkel gyakorlatilag ugyanaz a probléma: a műanyag nagy terhelést jelent a környezetnek, nagyon lassan bomlik le, súlyosan ártalmas. Minél több van belőle, annál nagyobb gondot jelent, hiszen valamit tenni kellene vele – de nem nagyon lehet mit. Gondoljunk csak bele: egy műanyag zacskó lebomlási ideje több száz év a természetben! És akkor ez még csak egy zacskó volt. Hány zacskót használunk/használtunk el vajon eddig a bevásárlások alkalmával? És azokkal azóta mi lett? Hát, a rossz hír az, hogy várhatóan semmi: éppen úgy a környezetünkben van, mint húsz éve, és esélyes, hogy még dédunokáink környezetét is szennyezni fogja. Elég rémisztő még belegondolni is. Tegyünk hát ez ellen valamit, de oszlassunk is el egy tévhitet: nem lehet azonnal megváltani a világot ebben a témában sem. Kis lépésekkel azonban, apró napi változtatásokkal hozzátehetünk környezetünk védelméhez. Hogy legyen mit unokáinkra hagyni.
![](https://sheavaj.hu/shop_ordered/6079/pic/cikkek/taskacsempe300.jpg)
Mitől környezetbarát egy csomagolás?
Nevezik zöld csomagolásnak, de úgy is olvashatunk róla, hogy öko csomagolás. A környezetbarát csomagolás arról ismerhető meg, hogy környezetbarát módon állítják elő magát a csomagolóanyagot, amely biológiai úton könnyen lebomlik és újrahasznosítható. A cél nyilvánvalóan a környezeti terhelés csökkentése, mégpedig az olyan anyagok használatának csökkentésével vagy akár kizárásával, melyek károsak a környezetre.
A környezetbarát csomagolás lehet vagy legyen benne/használj hozzá:
Ezt nem is kell nagyon megmagyarázni, a papír az egyik legjobb választás, ha környezettudatos akarsz lenni. Mi is használjuk a csomagolásainkhoz természetesen (sőt, karácsonyra még egyedibbé tesszük, már biztosan kíváncsi vagy). A papír magától lebomlik, ráadásul újrahasznosítható. Ne feledkezz meg ezekről, ha csomagolni akarsz valamit!
- térkitöltő anyag – környezettudatos módon
Ha nagyobb a doboz, mint a termék – és ez utóbbi még sérülékeny is – térkitöltő anyagot alkalmazunk. Természetesen ebből is létezik környezetbarát fajta: ez a fagyapot, de ilyen anyag még a kukoricakeményítőből készült natúr térkitöltő. Ez utóbbi ráadásul vízben lebomlik, tehát még csak szemét sem keletkezik, ha ilyet használsz. Újabb pipa a környezettudatosság mellett.
Ez a másik kiváló választás, ha környezettudatos csomagolásról van szó, minden olyan termék esetében magától értetődő lehetőség, amely zsákban, zacskóban szállítható. Ott van például a napi bevásárlás, és a manapság már elterjedőben lévő újra használható zöldséges/gyümölcsös textil bevásárló zsákok minden nagyobb szupermarketben (de beszerezhetjük interneten is). Ez a trend kifejezetten üdvözlendő. Nálunk is találtok ilyen terméket: táskaszettjeinket (például ezt), melyek használhatók uzsonnástáskának, neszesszernek is. Ugyanolyan egyedi tervezésű textiltermékek ezek a táskák, mint a másik termék, mellyel a napi arctisztítással termelt hulladékot lehet kinullázni. Mindkét termék a minőség, a környezetvédelem és a fenntarthatóság jegyében készült. Sőt, továbbmegyünk. Akár márkaépítő eszköz is lehet a textilzsák, ha igényesen megtervezi a cég, és ebbe csomagol. Erre is vannak jó példák, reméljük nemsokára mi is mutathatunk majd ilyet.
- zero waste – a minimál megoldás „legminimálabbja”
Ez a megoldás a csomagolás nélküli megoldást jelenti, vagyis az olyan boltokat – a dolog lényegéből fakadóan ezek fizikai boltok – ahova te beviszed a környezetbarát csomagolóanyagból készült kis szatyrodat, táskádat, edényedet. Itt aztán megtöltik azzal, amit vásárolsz. Nincs hulladék, nincs környezetszennyezés – a megoldás valóban maximálisan megfelel a fenntarthatóságnak. Amint azonban említettem, ez webshop esetében még erősen kivitelezhetetlennek tűnik, hiszen valamiben el kell küldeni neked a terméket, amit rendelsz. Kevéssé tűnik működőképesnek, hogy te mondjuk elküldöd nekünk a folyékony szappan adagolódat, mi megtöltjük és visszaküldjük futárral. Azt azonban ne feledjük el, hogy annak idején sok újítás tűnt merésznek, szóval ki tudja milyen megoldást hoz a jövő.
![](https://sheavaj.hu/shop_ordered/6079/pic/cikkek/csomagolas300.jpg)
De hogyan érjük el az optimális állapotot, ha csomagolásról van szó?
A környezetbarát csomagolás tehát olyan elvárás, amely már alapként értelmezhető a huszonegyedik században. Az azonban, hogy az egyes cégek, márkák hogyan és milyen ütemben térnek át erre, meglehetősen különböző tendenciát mutat. Az Akoma elkötelezett a környezetvédelem mellett, így termékeinek csomagolását folyamatosan fejleszti és vizsgálja annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb környezeti ártalommal járó csomagoló anyagok kerüljenek ki a vásárlókhoz.
Ebben mi is maximálisan partnerei vagyunk az általunk képviselt, rendkívül magas standard-et képviselő cégnek. Hisszük azt, hogy prémium bőrápoló és kozmetikai termékeink fair trade előállítása mellett a másik legfontosabb érték, hogy környezetünk védelmére is maximális figyelmet fordítsunk.